Υλικο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και τις πρώτες του γυμνασίου
Online Υλικό
Για να κατεβάσετε το παρακάτω αρχεία στον υπολογιστή σας κάντε δεξί κλικ πάνω στο link. Στο μενού που θα εμφανιστεί πατήστε "Save target as..." ("Αποθήκευση ως...") και μετά επιλέξτε τον φάκελο του υπολογιστή σας όπου θα σώσετε το αρχείο.
Για να δείτε το υλικό που είναι διαθέσιμο σε μορφή αρχείου pdf (Adobe Acrobat) θα πρέπει να έχετε εγκαταστήσει το πρόγραμμα Adobe Acrobat Reader ή την πλήρη έκδοση Adobe Acrobat. Η έκδοση Adobe Acrobat Reader είναι διαθέσιμη δωρεάν στον ιστότοπο της ADOBE.
Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού
Παρουσίαση
Φωνές νυχτόβιων πουλιών που φωλιάζουν στην Πελοπόννησο
Φωνές πουλιών που ζουν στα δάση της Πελοποννήσου
Πληροφορίες για το δίκτυο Natura 2000
Περιεχόμενο Πακέτου
Κάθε παιδί καλείται να αναγνωρίσει, με τη βοήθεια μιας «διχοτομικής κλείδας», σε ποιο είδος ανήκει το πουλί που απεικονίζεται στην κάρτα που του δόθηκε.
Τα παιδιά-φυσιοδίφες ζωγραφίζουν ένα χρωματιστό πουλί σύμφωνα με τις «αφηγήσεις των ντόπιων» που το είδαν.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν δύο διαφορετικά είδη περδικών ακολουθώντας τις γραπτές οδηγίες ενός «γέροντα».
Τα παιδιά αναζητούν πληροφορίες σε βιβλία ή στο διαδίκτυο για το χώρο εξάπλωσης 8 ειδών φυτών που μπορεί να είναι ενδημικά του Ταΰγετου ή της Πελοποννήσου ή της Ελλάδας.
Τα παιδιά καλούνται να κατασκευάσουν ξύλινα τεχνητά καταφύγια για χειρόπτερα που υποκαθιστούν τις φυσικές κοιλότητες των δέντρων.
Τα παιδιά συμπληρώνουν τις λέξεις ή τους αριθμούς που ζητούνται στο «φύλλο περιήγησης». Αντιστοιχούν στα ευρήματά τους κατά τη διάρκεια μιας εξόρμησής τους στο βουνό.
Τα παιδιά με τη βοήθεια «διχοτομικών κλείδων αναγνώρισης», ταυτοποιούν χαρακτηριστικά είδη οργανισμών που θα συναντήσουν στην ύπαιθρο του Ταΰγετου.
Τα παιδιά υπολογίζουν την ηλικία δέντρων καταμετρώντας τους «ετήσιους δακτυλίους» σε εγκάρσιες τομές κορμών. Παράλληλα «σκιαγραφούν» τις κλιματικές συνθήκες του παρελθόντος.
Τα παιδιά μελετώντας τη δομή των ετήσιων δακτυλίων ξύλου ανακαλύπτουν σε τι είδος δέντρου ανήκει ένα κομμάτι ξύλου.
Τα παιδιά υπολογίζουν την ηλικία ζωντανών (ιστάμενων) δέντρων μελετώντας τους κλαδοσπονδύλους.
Τα παιδιά εκτιμούν τα κλιματικά δεδομένα περασμένων ετών μελετώντας το μήκος των βλαστών μεταξύ των κλαδοσπόνδυλων σε δέντρα μονοποδικής ανάπτυξης.
Τα παιδιά αναγνωρίζουν και σημαδεύουν τους εδαφικούς ορίζοντες σε χωμάτινα πρανή δρόμων. Επίσης συγκρίνουν ορίζοντες διαφορετικών εδαφών.
Τα παιδιά αφήνουν να καθιζήσει μείγμα χώματος και νερού για να διαχωριστούν διαδοχικά η άμμος και η ιλύς. Υπολογίζουν έτσι το ποσοστό άμμου, ιλύος και αργίλου που περιέχεται σε ένα έδαφος. Συνεχίζουν αναλύοντας διαφορετικά εδάφη.
Τα παιδιά υπολογίζουν τον ρυθμό διείσδυσης νερού σε δύο ή περισσότερα εδάφη. Σε κάθε ένα χρονομετρούν την πτώση στήλης νερού μέσα σε κύλινδρο που ακουμπά στο έδαφος.
Κάθε παιδί παίρνει μια κάρτα όπου αναγράφεται μια χαρακτηριστική ιδιότητα ή γνώρισμα ενός συγκεκριμένου φυτού. Πρέπει στη συνέχεια να βρει όλα τα άλλα παιδιά που οι κάρτες τους αναφέρονται στο ίδιο είδος.
Ακολουθώντας μια διαδρομή που μπορεί να περιλαμβάνει εμπόδια, τα παιδιά καλούνται με κλειστά μάτια να ψηλαφίσουν διάφορα στοιχεία μιας συστάδας δέντρων. Στο τέλος, με ανοιχτά μάτια πλέον, θα πρέπει να υποδείξουν τα αντικείμενα που ψηλάφισαν.
Τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν τα 14 κενά διαμερίσματα της θήκης αναζητώντας όσα αναγράφονται σε κάθε ένα από αυτά.
Τα παιδιά αφηγούνται και αναλύουν (αλλά και «μαγνητοφωνούν» ταυτόχρονα) μια ιστορία που βασίζεται σε υποθετικούς λόγους κατάρρευσης μιας μελλοντικής κοινωνίας του Ταϋγέτου.
Τα παιδιά επιλέγουν τα υλικά που θα χρειαστούν για ένα φιλικό προς το περιβάλλον πανηγύρι.
Τα παιδιά συμπληρώνουν έναν ημιδομημένο χάρτη εννοιών που αναφέρεται στις δασικές πυρκαγιές.