en
Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, φωτογραφία: Μ.Καλούλη
Τοποθέτηση ανασχετικού φράγματος

Είναι γνωστό ότι στην περίπτωση του τελευταίου ναυτικού ατυχήματος του πετρελαιοφόρου πλοίου "Ιλιάς" την περιοχή της Πύλου (Οκτώβριος 1993), μία ποσότητα αρκετών τόνων πετρελαίου εισήλθε από το στόμιο επικοινωνίας της λιμνοθάλασσας με την θάλασσα, προκαλώντας εκτεταμένες καταστροφές στο υδάτινο οικοσύστημα.

Για μία εβδομάδα μετά το ατύχημα, στο 60% της επιφάνειας της λιμνοθάλασσας υπήρχε συνεχής παρουσία πυκνού επιφανειακού στρώματος πετρελαιοειδών, το δε 55% των ακτών ήταν καλυμένο από στρώματα πίσσας σε απόσταση έως και 6 μέτρα από την ακτογραμμή (Παπουτσόγλου, 1993; δεδομένα Ι.ΘΑ.ΒΙ.Κ.).

Όπως είχε αναφερθεί από υπαλλήλους της εταιρείας "ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΑΕ" είχαν ζητηθεί από τις Δημόσιες αρχές της περιοχής (Λιμενικό Σώμα) τα τεχνικά μέσα ώστε να παρεμποδισθεί η είσοδος του πετρελαίου στην λιμνοθάλασσα αλλά για διάφορους λόγους δεν έγινε τελικά δυνατή κανενός είδους άμεση παρέμβαση.

Έτσι για διάστημα μεγαλύτερο από 30 ημέρες παρατηρήθηκε ελεύθερη είσοδος των υπολειμάτων της πετρελαιοκηλίδας στην λιμνοθάλασσα που ολοκλήρωσε την οικολογική καταστροφή της. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εκπονήθηκε από το Ι.ΘΑ.ΒΙ.Κ. (Ντούνας & Κουτσούμπας, 1996) για λογαριασμό της Δ/νσης Αλιείας του Υπουργείου Γεωργίας, βρέθηκαν ίχνη πρόσφατων ρυπάνσεων από πετρελαιοειδή (αρωματικοί υδρογονάνθρακες) κοντά στο στόμιο και εσωτερικά της λιμνοθάλασσας, γεγονός που υποδηλώνει σαφώς ότι η λιμνοθάλασσα εξακολουθεί να είναι εκτεθειμένη στους πάσης φύσης τοξικούς χημικούς ρύπους που εκχύνονται κατά καιρούς στον κόλπο του Ναυαρίνου.

Στόμιο επικοινωνίας της λιμνοθάλασσας Γιάλοβας με τον κόλπο του ΝαυαρίνουΓια την αντιμετώπιση του προβλήματος, στα πλαίσια τού τρέχοντος προγράμματος προβλέφθηκε η αγορά και εγκατάσταση ενός πλωτού φράγματος (floating boom) στο κανάλι επικοινωνίας της λιμνοθάλασσας Γιάλοβας με την θάλασσα. Το πλωτό φράγμα είναι περιελιγμένο σε ειδικό τύμπανο που βρίσκεται στην μία όχθη του καναλιού και σε περίπτωση ατυχήματος θα εκτυλίσσεται συνδεόμενο σταθερά στην απέναντι όχθη.

Με βάση το γεγονός ότι το κανάλι επικοινωνίας εμφανίζει ένα μέσο βάθος 50 με 60 cm, το βύθισμα του φράγματος σε βάθος 25 με 30 cm εξασφαλίζει την καλή ανανέωση των νερών της λιμνοθάλασσας και παράλληλα εμποδίζει την διέλευση πετρελαιοειδών και επιτρέπει την συλλογή και απομάκρυνση τους.

Ειδική μέριμνα έχει ληφθεί ώστε το σύστημα πού επιλέχθηκε να είναι απλό στην κατασκευή και χρήση ώστε να μπορεί σε ελάχιστο χρονικό διάστημα (2-5min) να αναπτύσσεται από ένα χειριστή. Πρέπει ακόμη να σημειωθεί ότι το πλωτό φράγμα είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό σε μακρόχρονη έκθεση στην ύπαιθρο χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη συντήρηση.

Μονοπάτι της φύσης

Εθελοντική εργασία Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία
Copyright © 2024 Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία
Θεμιστοκλέους 80, 10681, Αθήνα,
Τηλ/Fax: 210 8228704, 210 8227937,
e-mail: info@ornithologiki.gr
Κομνηνών 23, 54624, Θεσσαλονίκη, Τηλ/Fax. 2310 244245,
e-mail: thess@ornithologiki.gr